پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
23 آذر 1398 - 15:42
نگاهی به داغ‌ترین موضوعات فضای مجازی روز‌های اخیر

از ۱۶ آذر متفاوت تا اشک تمساح تفرقه‌افکنان

مراسم روز دانشجوی امسال با سال‌های دیگر یک تفاوت عمده داشت و آن اینکه برخلاف سال‌های قبل که رئیس‌جمهور برای سخنرانی در این روز به یکی از دانشگاه‌های مهم کشور می‌رفت و در میان دانشجویان حضور می‌یافت. امسال در این روز خاص مسئولان دیگر در دانشگاه‌های مادر حضور یافتند و روحانی با تأخیری دو روزه به‌سراغ دانشجویان دانشگاه فرهنگیان رفت.
کد خبر : 4631

پایگاه رهنما :

حرف‌های دوپهلو!
چندی پیش کلیپ مصاحبه‌ای از علی شکوری راد؛ یکی از کاندیدا‌های جریان اصلاحات و دبیر کل حزب اتحاد ملت در فضای مجازی دست‌به‌دست شد که با انتقادات زیادی همراه شد. در این کلیپ شکوری راد بعد از ثبت‌نام برای کاندیداتوری انتخابات مجلس صراحتاً به خبرنگار می‌گوید که: «اعتراضات اخیر موجب ریزش رأی اصلاح‌طلب‌ها نشده یا اگر شده خیلی کم‌تر از میزانی است که از رأی اصول‌گرا‌ها ریزش کرده است. اعتراضات معمولاً در حواشی شهر‌های بزرگ و در مناطقی که مردم از برخورداری مالی کمتری بهره‌مند هستند اتفاق افتاد. اینجا‌ها به‌طور سنتی جا‌هایی بوده که مردم مناسکی رأی می‌دادند، یعنی همان‌طور که نماز می‌خوانند و روزه می‌گیرند می‌آمدند و رأی می‌دادند، خب این‌ها الآن آسیب‌دیده‌اند؛ بنابراین برخلاف دوره‌های قبل که کاهش مشارکت، بیشتر به ضرر اصلاح‌طلب‌ها بود، بعدازاین اعتراضات اخیر در حقیقت کاهش رأی بیشتر در اردوگاه اصولگرایان اتفاق افتاده است»! کاربران با اعلام انزجار و نفرت ازاین‌گونه نگاه طبقاتی به مردم، آن را نتیجه بی‌مسئولیتی، بی‌درایتی، منفعت‌طلبی و دورویی چنین افرادی دانستند. کسانی که بدون توجه به ماهیت اعتراضات مردم و شنیدن درد‌ها و مشکلاتشان، با بی‌تفاوتی و خونسردی صرفاً در حال چرتکه انداختن برای میزان افزایش یا ریزش رأی خودشان و رقبایشان هستند و از اینکه به بدنه رأی حامیان مرفهشان ضربه‌ای وارد نشده خرسند و راضی هستند. جالب آنکه همین فرد بعد از مواجهه با انتقادات گسترده در فضای مجازی با موضعی کاملاً متفاوت در جای دیگر بیان کرد که «مردم باید نتیجه رأی دادن را در سفره‌شان مشاهده کنند.» این حجم از دوگانگی و نفاق در این روز‌های سخت فقط مردم را ناامیدتر و بی‌اعتمادتر و موجب افزایش فاصله میان مردم و مسئولان می‌شود.
اشک تمساح فتنه انگیزان
اخیراً مصطفی تاج‌زاده، یکی از محرکان اصلی آشوب‌های بعد از حادثه کوی دانشگاه در سال ۷۸ که در سال ۸۸ به دلیل فتنه‌گری و تعرض به امنیت ملی بازداشت شد و بعدازآن هم به‌طور مداوم هم علیه حافظان امنیت کشور در شبکه‌های اجتماعی مطلب می‌نویسد با انتشار کلیپی از حسن عباسی؛ سخنان او را عامل ایجاد اختلاف بین مردم ایران و عراق و شعله‌ور کردن خشم عراقی‌ها معرفی می‌کند. سخنان این کلیپ در ارتباط با منافعی است که ایران در عراق و سوریه دارد و در پاسخ به کسانی است که دائماً هرگونه کمک به این کشور‌ها را محکوم می‌کنند و جالب آنکه تاج‌زاده نیز دقیقاً جزو همین گروه‌ها محسوب می‌شود؛ یعنی چنین افرادی ابتدا بر طبل نارضایتی‌های مردم برای کمک به کشور‌های دیگر می‌کوبند و بعد که کسانی درصدد پاسخگویی به آنان برمی‌آیند با رفتاری مزورانه همان پاسخ را عامل اختلافات با دیگر کشور‌ها معرفی می‌کنند. نکته جالب‌توجه دیگر آنکه بعد از حوادث برنامه‌ریزی‌شده آتش‌سوزی کنسولگری ایران در عراق که از طرف گروه‌های مشخص و نه مردمی سازمان‌یافته بود، دقیقاً همان افرادی قدرنشناسی عراقی‌ها را فریاد می‌زنند که در این چند سال از هیچ تلاشی برای تخریب عراقی‌ها فروگذار نکردند! تیتر‌ها و عبارت‌هایی نظیر هجوم دوباره گردوخاک عراق به ایران، عرب‌های سوسمارخور، عراقی‌ها؛ قاتل فرزندان ایرانی، مردان عراقی، شکارچی زنان و دختران ایرانی، قطعی برق به خاطر صادرات برق به عراق، آتش‌سوزی عمدی هورالعظیم توسط عراق، قطعی آب خوزستان به خاطر فروش آب به عراق و همراهی عراق با تحریم‌های آمریکا توسط همین افراد مطرح می‌شد و باید از چنین افرادی سؤال کرد که مگر شما و جریانات هم‌سویتان در این مدت به کسی نمک داده‌اید که الآن از شکستن نمکدان ناراحتید؟ کار شما فقط نمک پاشیدن بر روی زخم‌ها بود و آنچه مشاهده می‌کنید ثمره همان زخم‌هایی هست که سر باز کرده!
۱۶ آذر پاستوریزه
مراسم روز دانشجوی امسال با سال‌های دیگر یک تفاوت عمده داشت و آن اینکه برخلاف سال‌های قبل که رئیس‌جمهور برای سخنرانی در این روز به یکی از دانشگاه‌های مهم کشور می‌رفت و در میان دانشجویان حضور می‌یافت. امسال در این روز خاص مسئولان دیگر در دانشگاه‌های مادر حضور یافتند و روحانی با تأخیری دو روزه به‌سراغ دانشجویان دانشگاه فرهنگیان رفت. همین موضوع باعث شد تا کاربران فضای مجازی به نحوه حضور رئیس‌جمهور واکنش نشان دهند و تحلیل‌های مختلفی ارائه دهند. از آنجا که طی چند هفته گذشته اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین از جانب دولت، بخش عظیمی از اقشار مختلف جامعه را ناراحت و معترض کرده است، انتظار می‌رفت نمایندگان تشکل‌ها با حضور روحانی وی را مورد انتقاد قرار دهند. از نظر کاربران فضای مجازی رئیس‌جمهور برای در امان ماندن از انتقادات دانشجویان و تشکل‌ها، دانشگاهی را انتخاب کرد که هدفش تربیت و توانمندسازی معلمان و نیروی انسانی وزارت آموزش‌وپرورش در ایران است و دانشجویان در اصل، «دانشجو معلم» و در استخدام دولت به‌حساب می‌آیند و نسبت به سایر دانشگاه‌های کشور شاهد فضای سیاسی چندانی در آن نیستیم؛ اما همین مدل حضور که برخی رسانه‌ها از آن با عنوان «حضور پاستوریزه» یادکردند نیز آن‌قدر‌ها بی‌سروصدا نبود و مراسم ۱۶ آذر دانشگاهی که قرار بود در آن حاشیه‌ای ایجاد نشود با سخنان نمایندگان تشکل‌های دانشگاهی در انتقاد از عملکرد دولت همراه شد. انتقادات دیگری که کاربران فضای مجازی و به‌خصوص فعالان فضای مجازی داشتند مربوط به اجازه ندادن برای آفیش و حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف بود و ظاهراً قرار بر این بوده که این مراسم به‌صورت انحصاری توسط روابط عمومی دولت گزارش شود. به‌هرحال حجم بالای انتقادات به این مراسم دلایل مختلفی دارد که شاید مهم‌ترین آن‌ها این موضوع باشد که جوانان از رئیس‌جمهوری که بار‌ها بازگشت به آرای عمومی و رفراندوم و مخالفت با امنیتی کردن دانشگاه‌ها را مطرح کرده است انتظار دارند نه در حد رفراندوم بلکه در حد سخنرانی چند نماینده دانشجویی در فضایی آزاد و با حضور رسانه‌های مختلف تحمل به خرج دهد و در میانشان حضور پیدا کند.

ارسال نظرات